Bilder på färdigställda modeller

Sedan en tid har jag återupptagit hobbyn att bygga plastmodeller, det är drygt 40 år sedan det begav sig senast. Det är bara att konstatera att en del har hänt sedan dess. Airbrush näst intill okänt då, i alla fall orealistiskt, olika limsorter, akrylfärg och inte minst passformen och detaljrikedomen på delarna.

Först ut är en Archerpjäs

Archer
Archer

Snett framifrån

Snett bakifrån

Archer
WV-66

Efter Archern blev det en VW-66 som får lite uppvaktning

Några byggen senare blev det en S14B med intressant historia, det var inte helt nådigt att få ihop "glasverandan"

Lite om individens historia finns här

S14B
Willys jeep

En Willys Jeep någonstans innanför Ohama Beach i början av juni 1944.

J28B från F11 i Nyköping. Detta exemplar 28133 levererades till F8 Barkarby den 15 mars 1950 och överfördes till F11 Nyköping under våren 1953. Syftet vara att inskola F11:s S 31 piloter i readrift inför leverans av S 29C. Flygplanen saknade helt kamerautrustning. J 28B var i tjänst vid F 11 fram till 1955 och kom således att tjänstgöra parallellt med S 31 Spitfire, S 18A och en kort tid S 29C som tillfördes F 11 med början i april 1954. Någon större sensation var det inte att flyga 28:an på F 11. S 31 Spitfire var i flera avseenden överlägsen J 28B och hade betydligt bättre stigprestanda.

J28B
J28B

SdKfz 124 Wespe var en bandgående artilleripjäs som användes av Tyskland under 1943-45. Tyskland såg behovet av en artilleripjäs med god framkomlighet, högre framryckningshastighet och bättre skydd för servisen. Panzer II hade tjänat ut som stridsfordon och chassit återanvändes till Wespe. 10,5 cm pjäsen utgjordes av överlavett med eldrör från 10,5 cm leFH 18.

Ferguson TE20, även kallad Grålle
Namnet TE20 har den fått av T=Tractor, E=England och 20 engelska skattehästkrafter. Motoreffekten uppgick till ca 30 hk. Den hade fyra växlar framåt och en bakåt. TE20 tillverkades 1946-47.

Det nya med "Grållen", som den kom att kallas i Sverige, var den hydrauliska trepunktslyften med sin automatiska tyngdöverföring, vilket innebar att även en lätt traktor kunde dra förhållandevis stora redskap utan att slira. Metoden, som bygger på tryckavkänning i övre bärarmen, förhindrar att redskapet gräver ner sig i marken.

Traktorn tillverkades i över en halv miljon exemplar och såldes i Sverige i cirka 33 000 exemplar av AB Farming i Nyköping. Det får anses vara ett stort antal i slutet på 40-talet. 1956 tog den då helt nykonstruerade FE 35 över med bensin, fotogen eller dieseldrift. Efterträdaren hade bland annat större motor, sex framåt- och två backväxlar.

 

J28B
   
Upp Linje

© Mats Lundgren 2010-2022