Brattforsheden 2024

Den 17 augusti genomfördes Flygkultur 2024 på Brattforsheden i Värmland. Resan till Brattforsheden genomfördes av Nyköpings flyghistoriska förening som en personalresa.

Ladvärnet öppnas och visar en fullt flygduglig B17 från 1943.

Ladvärnet
Blå Johan taxar ut

Johan Blå, SAAB B17, taxar ut till startbanan.

Johan Blå klar för start.

B17 klar för start
Publiken

Gott om besökare var det, enligt arrangören cirka 15 000 personer.

B17 under upptagning efter störtbombanfall, landningsställen användes som luftbromsar under anfallet. Bomberna förvarades inne i flygkroppen.

Upptagning
Daisy

Daisy gjorde några överflygningar. Hon är 80 år och deltog vid invasionen av Normandie då som en C-47. Senare hamnade hon hos Flygvapnet, SAS och till sist hos Flygande Veteraner.

Undrar om SAS flög på detta sätt med passagerare?

Daisy
Tiger Moth

En ännu äldre dam, hon kom till Flygvapnet 1937 och har tjänstgjort på Krigflygskolan. Överlåten till Överlåten till KSAK, Ålleberg. Haveri 1997 och reparerad, färdig för provflygning 2016-06-19.

Inverterad stötstångsmotor med plåtskodd träpropeller. Motorn vändes upp och ned för att få bättre markfrigång för propellern.

Tiger Moth
Klemm 35

Klemm 35 även känd som Sk 15 är också en gammal dam. Även detta plan har en historia med haverier.

Spitfire mk XVI var den sista versionen som utrustades med Merlinmotor, dock inte Rolls Royce utan en Packard Merlin 266. En V12 med 27 liters cylindervolym och ca 1600 hk. Någor år yngre än Daisy och B17.

Spitfire mk XVI
Spitfire mk XVI

Denna gång bakifrån.

Scramble? Nej på väg hem till Norge. Motorljudet är mycket mäktigt. Start och landning genomförs som i regel med huven öppen.

Spitfire mk XVI
J29F, Tunnan

J29F, inte ofta man ser en sådan i luften.

Tänt var det här!

J29F, Tunnan
J29F, Tunnan

Tack för denna gång, nu drar jag hem till F7.

J35F, Draken som har lite bråtton uppåt

J35F, Draken
J35F, Draken

Full fart på denna också.

Gripen, JAS 39C. Han som styrde var ingen nybörjare.

JAS 39C, Gripen
JAS 39C, Gripen

Inga spår i luften

Det går att flyga upp och ner också!

JAS 39C, Gripen
   
   
   
   
Upp Linje

© Mats Lundgren 2010-2024