Brattforsheden 2024
Den 17 augusti genomfördes Flygkultur 2024 på Brattforsheden i Värmland. Resan till Brattforsheden genomfördes av Nyköpings flyghistoriska förening som en personalresa.
Ladvärnet öppnas och visar en fullt flygduglig B17 från 1943. |
|
|
Johan Blå, SAAB B17, taxar ut till startbanan. |
Johan Blå klar för start. |
|
|
Gott om besökare var det, enligt arrangören cirka 15 000 personer. |
B17 under upptagning efter störtbombanfall, landningsställen användes som luftbromsar under anfallet. Bomberna förvarades inne i flygkroppen. |
|
|
Daisy gjorde några överflygningar. Hon är 80 år och deltog vid invasionen av Normandie då som en C-47. Senare hamnade hon hos Flygvapnet, SAS och till sist hos Flygande Veteraner. |
Undrar om SAS flög på detta sätt med passagerare? |
|
|
En ännu äldre dam, hon kom till Flygvapnet 1937 och har tjänstgjort på Krigflygskolan. Överlåten till Överlåten till KSAK, Ålleberg. Haveri 1997 och reparerad, färdig för provflygning 2016-06-19. |
Inverterad stötstångsmotor med plåtskodd träpropeller. Motorn vändes upp och ned för att få bättre markfrigång för propellern. |
|
| Klemm 35 även känd som Sk 15 är också en gammal dam. Även detta plan har en historia med haverier. |
Spitfire mk XVI var den sista versionen som utrustades med Merlinmotor, dock inte Rolls Royce utan en Packard Merlin 266. En V12 med 27 liters cylindervolym och ca 1600 hk. Någor år yngre än Daisy och B17. |
|
|
Denna gång bakifrån. |
Scramble? Nej på väg hem till Norge. Motorljudet är mycket mäktigt. Start och landning genomförs som i regel med huven öppen. |
|
|
J29F, inte ofta man ser en sådan i luften. |
Tänt var det här! |
|
|
Tack för denna gång, nu drar jag hem till F7. |
J35F, Draken som har lite bråtton uppåt |
|
|
Full fart på denna också. |
Gripen, JAS 39C. Han som styrde var ingen nybörjare. |
|
|
Inga spår i luften |
Det går att flyga upp och ner också! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
© Mats Lundgren 2010-2024