Skavstadagen 2024

Den 31 augusti firades Stockholm - Skavsta 40 år som civilflygplats. Det var bra väder och mycket publik. Tyvärr så kom inte DC-3:an Daisy på grund av pilotbrist, alla hennes piloter flyger kommeriellt i olika flygbolag och var spridda över världen.

Muséets egen SK 60C som dock inte får plats inne på museet utan bor en en hangar som tillhör mekanikerskolan.

Ladvärnet
Hungrig vampyr?

Är vampyren hungrig?

Beredd på regn? En De Havilland Canada DHC-2 Beaver från 1951.

Beaver
Renovering

Vampire, SK 28C.Planet är drygt 70 år.

Vampires typiska vingform. Denna Vampire hör hemma på Västerås flygmuseum. Piloten bor dock i Sydkorea men kommer hem till Sverige då det är dags för en uppvisning

Upptagning
Daisy

Vampire i planflykt.

Och så tar vi en tur åt andra hållet.

Daisy
Fire Boss

Fire Boss, Air Tractor AT-802F, brandbekämpningsflygplan. De är en MSB-resurs som är placerade på Skavsta men har Europa som arbetsfält. Planet kan bära med sig cirka 3 000 liter vatten och kan även landa på vatten.

Här kommer det vatten.

Fire Boss fäller vatten
PZL Bielsko SZD-59 Acro

Johan Gustafsson med sin PZL Bielsko SZD-59 Acro, det är helt otroligt att se honom i luften.

Det är bara att beundra.

PZL Bielsko SZD-59 Acro
PZL Bielsko SZD-59 Acro

Det går bra upp och ner också.

Tro det om ni vill men det går att flyga i planflykt också.

PZL Bielsko SZD-59 Acro
JAS 39C Gripen

En som inte var lika diskret som föregående, dock blev banan sopad i banändan.

Det går att flyga långsamt också.

JAS 39C Gripen
JAS 39C, Gripen

Flares har blivit väldigt populärt att använda vid uppvisning.

Den kan flyga upp och ner också.

JAS 39C, Gripen
JAS 39C, Gripen

Och så bär det uppåt igen

Det gick ju bra att komma ner igen.

JAS 39C, Gripen
Flygspanarkullen

Besökare var det gott om.

Lika mycket folk åt andra hållet.

J39C, Gripen
JAS 39C Gripen

JAS gjorde en start till, nu tog han i ordentligt.

   
   
Upp Linje

© Mats Lundgren 2010-2024