Skavstadagen 2024
Den 31 augusti firades Stockholm - Skavsta 40 år som civilflygplats. Det var bra väder och mycket publik. Tyvärr så kom inte DC-3:an Daisy på grund av pilotbrist, alla hennes piloter flyger kommeriellt i olika flygbolag och var spridda över världen.
Muséets egen SK 60C som dock inte får plats inne på museet utan bor en en hangar som tillhör mekanikerskolan. |
|
|
Är vampyren hungrig? |
Beredd på regn? En De Havilland Canada DHC-2 Beaver från 1951. |
|
|
Vampire, SK 28C.Planet är drygt 70 år. |
Vampires typiska vingform. Denna Vampire hör hemma på Västerås flygmuseum. Piloten bor dock i Sydkorea men kommer hem till Sverige då det är dags för en uppvisning |
|
|
Vampire i planflykt. |
Och så tar vi en tur åt andra hållet. |
|
|
Fire Boss, Air Tractor AT-802F, brandbekämpningsflygplan. De är en MSB-resurs som är placerade på Skavsta men har Europa som arbetsfält. Planet kan bära med sig cirka 3 000 liter vatten och kan även landa på vatten. |
Här kommer det vatten. |
|
| Johan Gustafsson med sin PZL Bielsko SZD-59 Acro, det är helt otroligt att se honom i luften. |
Det är bara att beundra. |
|
|
Det går bra upp och ner också. |
Tro det om ni vill men det går att flyga i planflykt också. |
|
|
En som inte var lika diskret som föregående, dock blev banan sopad i banändan. |
Det går att flyga långsamt också. |
|
|
Flares har blivit väldigt populärt att använda vid uppvisning. |
Den kan flyga upp och ner också. |
|
|
Och så bär det uppåt igen |
Det gick ju bra att komma ner igen. |
|
| Besökare var det gott om. |
Lika mycket folk åt andra hållet. |
|
|
JAS gjorde en start till, nu tog han i ordentligt. |
|
|
|
|
© Mats Lundgren 2010-2024